20090602

SÄLLAN


Det är inte särskilt ofta som jag försöker tvinga på mina åsikter på någon annan, eller aldrig är väl snarare mer korrekt. Jag hatar själv när folk tjatar om sina åsikter och försöker få mig att börja äta kött igen men igår såg jag något på tv som jag faktiskt inte kan ignorera eller bara ha överseende med.

Canal plus sänder en dokumentär som heter Death on a factory farm, eller Döden på djurfarmen. Där en man walraffar en farm som föder upp grisar och där djuren behandlas så o humant som möjligt. Ägarna som arbetar på farmen, sparkar på djuren, slänger de mellan olika boxar. De låter skadade grisar ligga i flera veckor utan vård, så att de grisar de delar boxen med börjar äta på de skadade. Och slutligen, innan han säger upp sig, släpar de ut alla skadade grisar och hänger de med hjälp an en gaffeltruck. det tar cirka 5 min för dem att dö.

Efter wallraffningen följer rättegången, där alla inblandade blir frisläppta, (bör tilläggas att detta dessutom är i USA där folk tydligen har intelligens som mysbraller) 250 dollar i böter får yngste sonen i familjen för att han sparkat på en av grisarna. Jag blev så arg att jag knappt visste vad jag skulle göra hemma..

http://www.youtube.com/watch?v=3BxqT1MT_Sg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=KxRIzspZ5VA&feature=related

jag grät faktiskt när jag såg den översta. hur man bara kan (och i USA får) dumpa djur på detta sätt. Det gör mig otroligt ledsen att se människor som tappat all uppfattning och respekt för liv.. och som dessutom kan skratta under tiden de dödar djur. det är tragiskt.

åh, ja jag är så sjukt upprörd över detta och har bestämt mig för första gången för att göra något, agera och inte bara "vara vegetarian"....

No comments: