20091120

krönikören, flanören, senapsören

Konsten att somna på ett tåg

Jag har åter funnit charmen i att åka tåg och buss. Som nybliven pendlare njuter man i stort sett av allt under pendlingstiden. Tystnaden när alla satt sig och tagit av jackan. Ett tyst bakgrundsorl från några som pratar lågmält och fläktens enträgna surrande. Just i dag luktar det regn och höstmorgon i bussen, en ruskig natt följdes av en klar morgon utan ett moln på himlen. Från fönsterplats kan jag se några enstaka stjärnorna hänga kvar på en soluppgången himmel. När vi närmar oss Lovsjön fullkomligt kokar sjön och dimman liknar ånga över den spegelblanka ytan. Jag läser ytterligare några kapitel i min bok innan jag börjar nicka till. Huvudet är tung och faller fram tillbaka.

Sen finns det så klart en helt annan sida av steken. De där regniga skitdagarna när man står utomhus och huttrar. Tung andedräkt frustar ut ur en öppen mun. Det är kallt och jag är blöt. Håret ligger slibbigt ner över pannan. Väl på tåget finns det ingen plats och man får sätta sig vid ett fyrasäte hopklämd med tre andra lika buttra pendlare. Trött, och hungrig är man också. Och så luktar naturligtvis någon lite illa med. Det skakar och så ska vi vänta på mötande tåg igen. Det är ingen bra eftermiddag helt enkelt. Så blir det ibland. Men återigen läser man några kapitel och somnar någonstans mellan Vaggeryd och Byarum. Huvudet nickar lite fram och bak, precis som det brukar göra.

Jag vaknar av att vi studsar till och det är Rocksjön nästa. Tre nya ansikten sitter vid mitt fyrasäte och jag möts av nyfikna blickar. Inget att bry sig om tänker man katigt och kliar sömndruckna ögon. Äntligen hemma, snart i alla fall. Men så känns något fel helt plötsligt. Det är blött och vått på min lila top. En snygg salivfläck har bildats på vänster sida av tröjan, ungefär där jag nyligen vaknade med hängande huvud. Jag börjar skratta och det gör de andra när de inser att jag har märkt fläcken. Inte så snyggt och inte så kvinnligt heller. Men det är sånt som händer ibland, när man somnar på ett tåg.

No comments: